E-book over innovatieparadoxen voor de oplossing van wachttijden

Kan je de schadelijke wachttijden oplossen? Deze vraag wordt vaak aan Tim Haarlemmer en Frens Pries, projectleiders ontrafelen en oplossen van schadelijke wachttijden van het OZJ, gesteld en het is er één die je op veel manieren kan aanvliegen. Met dit e-book wilt het OZJ (Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd je meenemen in deze problematiek en laten zien dat er hoop is.

Witte man in kantoor aan de telefoon
Beeld: ©Berkeley Communications

Wachttijden zijn berucht om hun complexiteit in combinatie met urgentie en impact – een wicked problem. Het antwoord op de bovenstaande vraag vereist daarom inzicht in een aantal tegenstrijdigheden. En het oplossen van wachttijden vereist bovendien het onderdrukken van enkele neigingen. 

De titel van het e-book “Dat doen we al” illustreert dit treffend. Tegelijkertijd brengt dit ook het paradox met zich mee: als we het allemaal al doen, ‘waarom werkt het dan niet?’ De bedoeling van dit e-book is om met behulp van vragen, dilemma’s en paradoxen men te behoeden voor valkuilen in de aanpak van wachttijden.