Social media campagne Huiselijk geweld en kindermishandeling van start

Hoewel driekwart van de Nederlanders het vanzelfsprekend vindt om in actie te komen bij (een vermoeden van) huiselijk geweld en kindermishandeling, houdt handelingsverlegenheid ongeveer de helft van alle Nederlanders tegen. Angst en onzekerheid zijn de belangrijkste drempels voor handelen.

Schermafbeelding campagne tegen huiselijk geweld

Mensen zijn eerder geneigd om over hun vragen en probleem te bellen of te chatten als ze van anderen horen wat die eraan hebben gehad en wat dat hen heeft opgeleverd.

De social media campagne huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM), die op 5 juli van start gaat, vraagt via banners en social posts aandacht voor de hulpinstanties die er zijn om contact mee op te nemen voor advies, hulp of om je hart te luchten en geeft zo net dat zetje wat nodig is om daadwerkelijk in actie te komen.

Vanuit de banners en/of de post word je rechtstreeks doorgeleid naar de website ‘ikdoeietstegenhuiselijkgeweld’ waarop de hulpinstanties staan vermeld, waarmee je kunt bellen of chatten. Denk hierbij aan o.a. Veilig Thuis, Mind Correlatie, de Luisterlijn, de Kindertelefoon, de Ouderenbond ANBO of het Centrum Seksueel Geweld (CSG). De campagne loopt door tot 30 september 2021.

De social posts, banners en ook de postermaterialen kunnen door gemeenten en regio’s ook worden ingezet, zodat die inzet de landelijke campagne versterkt. Je vindt de materialen in de toolbox.

Naar de toolbox campagne 'Ik doe iets tegen huiselijk geweld'

Naar de website Ik doe iets tegen huiselijk geweld