Nieuw rapport geeft inzicht in context van thuiszittende leerlingen

Enkele duizenden leerlingen in Nederland zijn ‘thuiszitters’: vanwege een combinatie van complexe problemen volgen zij (tijdelijk) geen onderwijs. Er is weinig onderzoek beschikbaar over waarom leerlingen thuiszitten. In opdracht van de Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (NVO) onderzocht het Kohnstamm Instituut op basis van unieke data de factoren voor thuiszitten.

Tiener met autisme op de laptop
Beeld: Sharon McCutcheon

Voor het rapport analyseerde het Kohnstamm Instituut 80 uitspraken van de Geschillencommissie passend onderwijs over leerlingen die thuiszitten of dreigden thuis te komen zitten.

Het doel van dit onderzoek was inzicht geven in de omstandigheden waarbij kinderen thuis komen te zitten en aanbevelingen geven om thuiszitten te voorkomen.

Eerst stelden onderzoekers een grondig overzicht op van bestaande onderzoeksliteratuur over thuiszittende leerlingen. Vervolgens legden zij dat naast het patroon dat uit de uitspraken naar voren komt.

Lees meer informatie, aanbevelingen en het onderzoek hier.

Podcast Zicht op thuiszitten

In de nieuwe NVO podcast Zicht op thuiszitten gaan Piet van Geel (zitting-voorzitter van de Geschillencommissie passend onderwijs) en Eke Krijnen (onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut) in gesprek met journalist Elisabeth van den Hoogen van de Hoogen over het vraagstuk thuiszittende leerlingen.

De podcast is een verdieping van het rapport ‘Zicht op thuiszitten’. De Geschillencommissie spreekt zich uit over geschillen tussen ouders en scholen en ziet nu en dan patronen in de casuïstiek en daarmee ook (praktische) oplossingen. De podcast is speciaal bedoeld voor de professionele ontwikkeling van de beroepsgroep van de NVO