Hoe help je een leerling die achter ligt?

Als gevolg van de coronalockdowns is de kansenongelijkheid in het onderwijs nog verder toegenomen. Dat is de conclusie van twee onderzoeken naar leerlingen die al kwetsbaar waren vóór de coronacrisis. Hoe kun je als basis- of middelbare school leerlingen ondersteunen die achterstand oplopen, zoals nu regelmatig het geval is ten gevolge van de coronacrisis?

Leerling met armen in de lucht, laptop op tafel
Beeld: Annie Spratt

Tutoring op basisscholen

Dr. Tijana Prokic-Breuer deed onderzoek op basisscholen:

"Het belangrijkste is en blijft dat deze leerlingen onderwijs krijgen van goede leerkrachten, maar wanneer dat niet toereikend is – omdat de achterstanden te groot zijn om op een reguliere manier in te lopen – dan is de meest effectieve interventie een bijspijkerprogramma inclusief tutoring. Met tutoring bedoelen we één-op-één- of één-op-twee-begeleiding. Dat zorgt ervoor dat leerlingen een dubbele dosis taal of rekenen krijgen. Met effectieve tutoring zijn de achterstanden binnen een half jaar weg te werken."

Educatief partnerschap in het voortgezet onderwijs

Dr. Frank Cornelissen leidde het onderzoek 'Kansen in crisis':

"Hoe groter dat “educatief partnerschap” (zoals het in de literatuur heet), hoe beter leerachterstanden kunnen worden weggewerkt. ‘Ga je als school nu pas de relatie met ouders aan, dan wordt het veel lastiger dan wanneer je al veel moeite had gestoken in educatief partnerschap. Ook als je al goede contacten had met gemeenten en jeugdzorg, betrek je die er nu veel sneller bij dan wanneer je vooraan moet beginnen."

Meer informatie en toolkits vind je hier.