Wachttijden aanpakken in de praktijk: Een overzicht van oplossingsrichtingen en concrete interventies
Met dit document willen we regio’s of gemeenten concreet op weg helpen met het aanpakken van wachttijden. Dat doen we met voorbeelden van succesvolle of veelbelovende initiatieven en methodes uit de praktijk, verdeeld over negen thema’s.
De interventies en oplossingsrichtingen die we in dit document uitlichten
zijn gekoppeld aan de negen aanbevelingen uit de analyse ‘Een functionele
kijk op wachttijden’. Dit document geeft voorbeelden voor het invullen van
die aanbevelingen met concrete oplossingsrichtingen.
Deze voorbeelden zijn op zichzelf geen ‘oplossing’ voor het wachttijdenprobleem, maar kunnen worden gecombineerd in een systeemaanpak. Meer over het ontwikkelen van een systeemaanpak is te lezen in ‘De aanpak van het wachttijdenprobleem’.
Deze twee documenten zijn aan te raden ter verdieping, wanneer je met wachttijden aan de slag wil gaan.
Over dit rapport
We willen benadrukken dat dit een inspiratiedocument is: omdat elke regio anders is, is er geen gouden formule om wachttijden aan te kunnen
pakken. Elke regio heeft immers al een bestaande infrastructuur, lopende
projecten en initiatieven. De thema’s en oplossingsrichtingen kunnen
helpen om een beeld te krijgen van wat al sterk staat en waar sterker op
ingezet kan worden – en hoe je dat kan doen.
Alle interventies, methodes en ideeën die we aanhalen, zijn goede voorbeelden die we als Team Aanpak Wachttijden tijdens ons werk in diverse
regio’s zijn tegengekomen of toegestuurd hebben gekregen. Ondertussen
werken we aan een grotere database om – op basis van goede zoektermen
of tags – inspiratie te halen uit wat elders in het (buiten)land gebeurt.
Op zoek naar meer inzichten en ideeën
Er zijn vast veel meer goede initiatieven of ideeën en die willen we graag
toevoegen aan de lijst. We zoeken steeds naar inzichten en ideeën waar
andere regio’s ook gebruik van kunnen maken of die landelijk ingezet kunnen
worden.
Dit document zal continu in ontwikkeling blijven, dus mocht
je een suggestie hebben, laat het ons weten via wachttijden@vng.nl
Meer informatie over de Aanpak Wachttijden
-
Aanpak Wachttijden
Het Team Aanpak Wachttijden van het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd (OZJ) is medio 2021 aan de slag gegaan om regio’s bij ...
-
Een functionele kijk op wachttijden
Dit document is een bundeling van inzichten uit voorgaande studies en gesprekken die Team Aanpak Wachttijden in opdracht van VWS ...
-
De aanpak van het wachttijdenprobleem - Juli 2022
Dit document is een beschrijving van een werkwijze die continue in ontwikkeling is en is vooral geschreven om de projecten bij te ...