Maatschappelijke Dialoog

Wat is ‘de maatschappelijke dialoog’?

Opgroeien in deze tijd kent de nodige uitdagingen. Denk aan prestatiedruk, online vergelijkingen en onzekerheid over inkomen en wonen. Dit kan kinderen, jongeren en ouders het gevoel geven er alleen voor te staan. De problemen die hierdoor ontstaan lossen we niet op met steeds meer individuele zorg. Tegelijkertijd is dit wel wat we zien: een steeds groter aantal jongeren ontvangt jeugdhulp. Op dit moment gaat het om ongeveer 1 op 7 de jongeren. Dit kunnen en mogen we niet als normaal gegeven beschouwen. In het kader van de Hervormingsagenda is afgesproken dat we hierover met elkaar in gesprek gaan. Dit noemen we ‘de maatschappelijke dialoog’.

In gesprek met jongeren, ouders en professionals

We voeren de dialoog op verschillende manieren. Allereerst gaan we in gesprek met jongeren en ouders. Wat maakt dat zij steeds vaker een beroep doen op jeugdhulp? En wat kunnen we hier aan doen? Ook willen we een gesprek op gang brengen met professionals, van sportcoaches en leerkrachten tot medewerkers van het wijkteam en psychologen. Wat zien zij gebeuren en hoe ga je hiermee om? Wat kun je zelf doen, wat vraagt dit ook van anderen?

Vragen aan de overheid

We zien dat jeugdhulp niet voor alles een oplossing is. Maar wat moet er dan wél gebeuren en wat betekent dit voor de maatschappij? Ook hierover moeten we het gesprek voeren. Dit gebeurt op dit moment onder andere in het kader van het thema Reikwijdte van de Hervormingsagenda. Het sluitstuk is het wijzigen van de Jeugdwet waarin een en ander wordt vastgelegd.

Welke informatie vind je op deze pagina?

De komende periode komt er steeds meer informatie in het kader van de maatschappelijke dialoog beschikbaar. Zo komt er begin 2025 een toolkit voor het voeren van een goed gesprek in het kader van de maatschappelijke dialoog. Ook willen we goede voorbeelden laten zien op deze website. Daarnaast zie je terug welke trajecten en initiatieven een link hebben met de maatschappelijke dialoog die je in de praktijk verder kunnen helpen.

Interessante links met meer informatie voor:

Een juf staat in de opening van een schooldeur. De kinderen zijn al buiten. De juf staat in de gang en houdt de deur vast
Beeld: ©Marieke Duijsters

In de praktijk - goede voorbeelden

De kracht van het gewone

In dit document van het Leernetwerk normaliseren van Werkplaats SAMEN vind je 13 goede voorbeelden  met daarbij een korte uitleg van het initiatief, de aanwezige elementen uit de visie normaliseren, wat werkt en wat kan nog beter?

Naar het document

Heb jij ook een goed voorbeeld?

De komende periode zullen we hier verschillende goede voorbeelden opnemen. Mocht je een goed voorbeeld zijn of een goed voorbeeld weten? Mail dit dan naar dialoog@minvws.nl

In de agenda

Relevante artikelen