Placemat en waaier Basiswaarden Feitenonderzoek
Professionals geven aan dat ze de basiswaarden bruikbaar en waardevol vinden voor de cliënt en voor henzelf. Het binnen de organisaties onder de aandacht brengen van de basiswaarden vraagt binnen veel organisaties nog extra aandacht. Het gebruiken van de waaier en placemat kan hierbij helpen.
Hier nog een paar voorbeelden/manieren waarop de basiswaarden gebruikt kunnen worden. We hopen dat je hier als organisatie gebruik van maakt.
- Bespreek de basiswaarden tijdens het eerste gesprek met de cliënt. Bespreek wat hij/zij kan verwachten. Vraag of deze basiswaarden ook al eerder besproken zijn (bij een eerdere stap in het traject bijvoorbeeld)
- Gebruik de basiswaarden voor jou zelf als professional om na te gaan of jij volgens deze basiswaarden werkt.
- Gebruik als organisatie de basiswaarden als ‘check’ en ga na of alle stappen in jouw organisaties voldoende uitgevoerd worden en zichtbaar zijn voor de cliënt. Of verwerkt deze in jullie visie of uitgangspunten.
Laat ze zien:
- Verwerk de basiswaarden in een folder, welke aan de cliënt gegeven wordt.
- Presenteer de basiswaarden op tv-schermen op kantoor en in de wachtruimte.
- Hang de basiswaarden (placemat) op in de gangen van het kantoor of maak er een A4 van die je meegeeft aan de cliënt.
Leg de waaier in de spreekruimtes zodat je die er makkelijk bij kunt pakken.