Alle ZOOMinn-sessies van het OZJ
Het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd heeft de OZJ ZOOMerschools en ZOOMinns ontwikkeld voor digitale kennisoverdracht en verbinding. Van het versterken van het gewone leven tot het oppakken en leren van complexe casuïstiek en van het opzetten van platforms met ervaringsdeskundige ouders in de regio tot de Beweging van 0. Vele onderwerpen zijn aan bod gekomen in de webinars.
Hier kun je alle ZOOMinns nog eens terugkijken.
ZOOMinns Wijkgericht werken
Tijdens deze ZOOMinn inspireren Alex de Bokx en Rick Lammers de deelnemers over het versterken van het gewone leven van jongeren en vertellen zij hoe het hen is gelukt om hun initiatieven te starten: tegen welke dilemma’s en vragen liepen zijn aan? Hoe hebben zij deze opgelost? Wat waren belangrijke randvoorwaarden?
‘Laat je niet leiden door regels en protocollen’, ‘Denk in wat er allemaal wél mogelijk is, dat zeggen we immers ook tegen onze eigen jongeren!’ en ‘Kijk verder dan alleen zorg, het gaat om het leven van het leven én vieren van het leven’.
Dit zijn zomaar enkele uitspraken van Alex de Bokx en Rick Lammers als wij hen vragen hoe zij hun initiatieven zijn gestart. Beide mannen zijn ondernemer én initiatiefnemer van respectievelijk de Dushihuizen en Villa Sei Forte. In hun huizen bieden zij een woonplek voor jongeren die al meerdere keren zijn verhuisd en niet meer bij hun ouders wonen. Beide initiatieven zijn opgezet vanuit een stevige visie op het versterken van het gewone leven.
Tijdens deze online sessie inspireren Alex en Rick de deelnemers over het versterken van het gewone leven van jongeren en vertellen zij hoe het hen is gelukt om hun initiatieven te starten: tegen welke dilemma’s en vragen liepen zijn aan? Hoe hebben zij deze opgelost? Wat waren belangrijke randvoorwaarden?
Deze ZOOMinn vond plaats op 9 juni 2021. Kijk 'm hier terug:
Wat hebben jongeren, die opgroeien in een kwetsbare positie, nodig in de overgang naar volwassenheid? En wat vraagt toekomstgericht werken van professionals in houding, denken en handelen om dit te kunnen bieden? Hierover is de afgelopen jaren veel kennis opgebouwd vanuit wat jongeren zelf belangrijk vinden, maar ook vanuit onderzoek en praktijk.
In dit webinar van Brechje Kuijpers (Levvel/OZJ), Maurits Boote (EXpEx), Sjors Kieft (Levvel) en Lonneke op der Heijde (Levvel) aandacht voor dit belangrijke onderwerp. Hun visie op toekomstgericht werken is dat we jongeren pas loslaten, wanneer zij een stabiele basis hebben op de 5 gebieden die zij belangrijk vinden voor een zelfstandig leven (de Big5).
We sluiten hierbij aan bij hun ontwikkeling, logica en leefwereld. We werken vanuit hun plan, met doorlopende ondersteuning naar volwassenheid en integrale versterking op de Big5.
De vraag is: is dat een (vak)manschap apart? Vanuit verschillende perspectieven en vormen nemen de presentatoren jullie mee in de beantwoording van die vraag.
Bekijk deze ZOOMinn om te weten wat informele steun voor inwoners van jouw gemeente of voor de gezinnen waar jij bij betrokken bent kan betekenen. En om te horen waarom het zo belangrijk is dat er een breed palet aan informele steun beschikbaar is.
Kinderen en jongeren verdienen de beste toekomst die we ze kunnen geven. Sommigen groeien op in gezinnen waar meerdere problemen tegelijk spelen. Vrijwilligersinitiatieven kunnen dan een zeer waardevolle rol spelen. Preventief om inzet van zwaardere zorg te voorkomen, of aanvullend op bestaande zorg.
Steunouder, Buurtgezinnen, Meeleefgezin, Home-Start en Samen Oplopen werken vanuit een gezamenlijk doel om deze gezinnen met stress te ondersteunen en de veerkracht van ouders te versterken. Zodat gezinnen overeind blijven en kinderen thuis kunnen (blijven) opgroeien.
Deze ZOOMinn vond plaats op 11 mei 2021. Kijk 'm hier terug.
De NVP, OZJ, Kennisbureau Ter Meulen en Stichting Kinderpostzegels verkennen of ondersteuning van pleeggezinnen met het Amerikaanse Mockingbird Family Model ook in Nederland kan helpen bij succesvolle pleegzorgplaatsingen. Het webinar gaat in dit alternatieve pleegzorgmodel.
In andere landen zijn met het Mockingbird Family Model succesvolle pleegzorgplaatsingen gerealiseerd. Wat zijn de werkzame elementen van dit model? Wat is de impact op pleeggezinnen en wat betekent een mogelijke toepassing van het model in Nederland voor ons jeugdhulpstelsel? De resultaten zijn in september 2020 gepresenteerd.
Simone Loonstra (OZJ) en Jorien Kruijswijk Jansen (NVP) gaven een antwoord op deze vragen en namen de deelnemers mee in de mogelijkheden van dit alternatieve pleegzorgmodel in Nederland.
ZOOMinns Complexe casuïstiek
Voorkomen Uithuisplaatsing (UHP) is het effect van het versterken van gezinnen en hun omgeving. Nederland is koploper uithuisplaatsing. Dat kan anders. Welke bouwstenen daaraan bijdragen passeert (beeldend en interactief) in dit webinar: inzicht in 'versterkers’ bij nadelige jeugdervaringen, kunst van hulpvraag in beeld krijgen, meer, betere en andere inzet in en positie van de gezinnen zelf, breed en domeinoverstijgend handelen.
In dit webinar vertellen Amber van Berkel (OZJ), Ineke Glissenaar (OZJ), Anne Addink (NJi), en Martine Brouwer (ervaringsdeskundige/regio-ambassadeur Noord-Nederland) over het herkennen van nadelige jeugdervaringen en het effect daarvan op de kwaliteit van leven van jongeren.
De sprekers gaan in de op bekwaamheid waar professionals over moeten beschikken en de verbinding die zij moeten zoeken met verschillende actoren.
Leren van complexe casuïstiek is een breed begrip. En het kan op veel verschillende manieren worden vormgegeven. In deze ZOOMinn vertellen Gieke Buur, landelijk ambassadeur oppakken en leren van complexe casuïstiek en onderwijsdeskundige Carmen Smeek hoe we echt kunnen leren van complexe casuïstiek.
Binnen het OZJ onderscheiden we voor het leren 3 onderdelen:
- Monitoring
- Evalueren op het niveau van de hulpvraag van één kind
- Evalueren op basis van een meerder hulpvragen, een periode of thema
Bij al deze vormen van leren betrekken we zoveel mogelijk iedereen die bij ook bij de vraag van het kind betrokken was: professionals, ouders, kinderen, en belangrijke andere mensen.
Gieke Buur is landelijk ambassadeur oppakken en leren van complexe casuïstiek en vertelt hoe dit leren wordt ingezet om de hulp voor kinderen elke dag beter te maken.
Carmen Smeenk is onderwijskundige en legt vanuit dit perspectief uit hoe je leren zelf kan vormgeven, wat de do’s en don’ts zijn en hoe je ervoor zorgt dat het leren niet bij een leuke middag blijft, maar ook bijdraagt aan concrete verandering.
Deze ZOOMinn vond plaats op 27 augustus 2020. Kijk 'm hier terug.
In deze ZOOMinn gaan we vanuit de perspectieven van ouders, jongeren, professionals en wetenschap op zoek naar de ontbrekende schakel. De online sessie is een mix van ervarings- en wetenschapskennis.
“Jeugdhulp ziet een toename van suïcidaal gedrag”.
De afgelopen tijd komt deze kop steeds vaker in het nieuws. Om te voorkomen dat er daadwerkelijk suïcidepogingen worden gedaan, zetten we voornamelijk in op suïcidepreventie van het individu. De vraag die dit oproept is of het genoeg is om korte termijn interventies in te zetten om suïcidaal gedrag te voorkomen. Of hebben we nog een ontbrekende schakel?
Steeds meer wordt duidelijk dat suïcidaal gedrag een dieperliggende oorzaak heeft en een meer systemische aanpak vraagt. Samen met Marjon Kuiper, auteur van het boek Plan C, minder stress minder autisme én expert op het gebied van stress en trauma gaan we kijken naar welk verschil veiligheid, vertrouwen en verbinding kunnen maken in de suïcidepreventie.
Deze ZOOMinn vond plaats op 14 april 2021. Kijk 'm hier terug.
Het OZJ en SJS Midden Brabant bieden door middel van deze ZOOMinn een inkijkje in een drietal pilots waar onderwijs en jeugdhulp intensief samenwerken in de school, om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.
Een ZOOMinn over samenwerking op school tussen ouders, onderwijs en jeugdhulp in de regio Hart van Brabant.
We gunnen ieder kind een goede start in het onderwijs. Meestal gaat dit vanzelf, maar voor een aantal kinderen is er meer nodig. Dit is ook een van de speerpunten van de gemeenten in de regio Hart van Brabant.
Het OZJ en SJS Midden Brabant bieden door middel van deze ZOOMinn een inkijkje in een drietal pilots waar onderwijs en jeugdhulp intensief samenwerken in de school, om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.
Een belangrijk uitgangspunt van alledrie de pilots is dat deze zijn ontstaan vanuit een (collectieve) vraag uit het onderwijs, in plaats van bestaand aanbod. Daarnaast worden ook ouders goed betrokken en wordt er verbinding gemaakt met de thuissituatie.
Deze ZOOMinn vond plaats op 2 december 2020. Kijk 'm hier terug.
ZOOMinns Lerend jeugdstelsel
We leren onze kinderen op school Duits en wiskunde. Maar als jouw kind onverhoopt de verkeerde trein in stapt en in Duitsland terecht komt, dan zijn vaardigheden als zelf oplossingen bedenken, keuzes maken en om hulp vragen belangrijker dan de naamvallen. In dit webinar wordt ingegaan op hoe we die levenslessen kunnen in zetten als preventief jeugdbeleid.
Amber van Berkel (OZJ) en Marieke Snel (THINK op school) spreken over het belang van het aanleren van vaardigheden als het sluiten van vriendschappen of het maken van keuzes. Besproken wordt hoe deze vaardigheden aan kinderen geleerd kunnen worden. Gewoon in de klas, waar zij met en van elkaar kunnen leren.
In deze ZOOMinn kijken we met elkaar naar een aantal goede voorbeelden (oa ervaringsacademie Utrecht en Flevoland) waar de expertise uit het leven aan tafel zit. Wat levert dit op? Welke dilemma’s zijn hierin overwonnen?
Wanneer ouders, jongeren en/of professionals vastlopen in hun zoektocht naar passende hulp voor de vraag die het gezin op dat moment heeft, wordt verschillende expertise ingeschakeld. Expertise als psychologen, psychiaters, docenten, maatschappelijk werkers en andere hulpverleners.
Met alle goede bedoelingen en hard werken wordt er gezocht naar een passende oplossing. Soms vergeten we de meest belangrijke expertise aan tafel te zetten. Namelijk de expertise uit het leven zelf van het gezin. Het gezin zelf. Of ervaringsdeskundigen, die zich goed kunnen inleven in de desbetreffende situatie.
De vraag is, hoe komt het dat dit soms wordt vergeten? Maar nog belangrijker, waar gebeurt dit wel en wat levert dit op?
Deze ZOOMinn vond plaats op 22 juni 2021. Kijk 'm hier terug.
In deze ZOOMinn gaan we in op wat de mogelijkheden zijn van het formaliseren van de samenwerking. De voor- en nadelen worden toegelicht. De ervaringen die hierin zijn opgedaan het afgelopen half jaar door Janet Kos worden ook toegelicht door middel van de 10 gouden regels.
n de praktijk zien we dat gemeenten kiezen voor minder zorgaanbieders en dat betekent een groot risico voor de vrijgevestigde praktijken. Er zijn verschillende mogelijkheden om juridisch de samenwerking te formaliseren tussen meerdere vrijgevestigde praktijken om aan de eisen van de aanbesteding en het te sluiten contract te kunnen voldoen.
De online ZOOMinn hierover vond plaats op 8 juni 2021. Kijk 'm hier terug:
Voor wie is deze ZOOMinn?
Vrijgevestigde psychologen, orthopedagogen en psychiaters die werkzaam zijn in de jeugd GGZ.
De sprekers
Janet Kos, intermediair Intermediair vrijgevestigde jeugd-ggz / specialistische jeugdhulp . In juni 2020 is zij gestart als de nieuwe intermediair voor vrijgevestigden.
De intermediair vraagt aandacht voor de positie van vrijgevestigden binnen het jeugdhulpstelsel. De intermediair is de verbinder tussen gemeenten en de beroepspraktijk en zet zich in om de relatie tussen gemeenten en vrijgevestigde. Zij is betrokken bij de meeste jeugddhulpregios in Nederland.
Lisanne Koot, advocaat bij victoradvocaten, specialist in aanbestedingen in sociaal domein.
In deze ZOOMerschool nemen twee regio-ambassadeurs vanuit cliëntperspectief ons mee in een reis van ouders met ervaring naar ervaringsdeskundigen en een platform/netwerk in de regio. Hoe kunnen we ervaringen van ouders gebruiken om ervaringskennis te ontwikkelen en te gebruiken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering?
Je krijgt een sightseeing tour door de ontwikkelingen in de regio Utrecht/Flevoland en Zeeland. Dit zijn twee verschillende regio’s met overeenkomsten en eigen uitdagingen.
In beide regio’s wordt er een platform/netwerk ontwikkeld van en voor ervaringsdeskundigen. Hierdoor komt ervaringskennis centraal beschikbaar en in deze reis laten we je de onderbouwing zien. Aan het einde maken we de overtocht naar jouw lokale of regionale situatie en sluiten we af met tips en vragen.
Deze ZOOMinn vond plaats op 26 augustus 2020. Kijk 'm hier terug.
ZOOMinns contracteren vanuit bedoeling
In deze ZOOMinn worden de Zeven goede gewoonten doorlopen aan de hand van praktijkvoorbeelden uit regio’s. We onderzoeken met elkaar , waar je regio staat in het toepassen van de Zeven goede gewoonten. Wat gaat al heel goed en wat vraagt nog extra aandacht?
De Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) beoogt de samenwerking en het opdrachtgeverschap in de jeugdregio te versterken.
Één van de afspraken die daarvoor is opgenomen in de Resolutie is: Gemeenten houden zich aan zorgvuldigheidseisen voor inkoop. Dit betekent dat ze inzetten op tijdige start en afronding van contractering, op meerjarige contracten en op continuïteit van zorg bij aflopende contracten.
Deze zorgvuldigheidseisen zijn onderdeel van de Zeven Goede Gewoonten die het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd samen met EHdK in 2019 heeft uitgebracht.
Deze ZOOMinn vond plaats op 23 juni 2021. Kijk 'm hier terug.
De regiovisie is niet alleen iets van de gemeenten, maar ook van andere partijen die er in de praktijk mee te maken hebben. De vraag op welke wijze je de verschillende partijen kunt betrekken en wat hierbij aandachtspunten zijn staat centraal in deze ZOOMinn.
In de NvO is opgenomen dat de regiovisie ook met andere partijen dan alleen de gemeenten wordt opgesteld. Denk hierbij aan aanbieders, professionals, jongeren, ouders en ketenpartijen.
Inhoud
Deze online sessie 'betrekken van jongeren, ouders, professionals en aanbieders', begint met een korte introductie op dit thema, waarna vervolgens een praktijkvoorbeeld uit de regio wordt behandeld. Deze keer is dat de YEPH aanbesteding van 16 Utrechtse gemeenten en 3 zorgaanbieders.
De direct betrokkenen vanuit jongeren-, aanbieders- en gemeentelijk perspectief nemen jullie mee in hun werkwijze en ervaringen. Tevens komt aan bod welke principes mogelijk te gebruiken zijn om de betrokkenheid bij het opstellen van de regiovisie te organiseren.
Vervolgens geeft vanuit elk perspectief een regio-ambassadeur een korte aanvulling met aandachtspunten en suggesties voor het betrekken van het betreffende perspectief.
Deze ZOOMinn vond plaats op 28 januari 2021. Kijk 'm hier terug.
Het OZJ gaat samen met de VNG, regio’s en gemeenten, aanbieders, professionals, ouders en jongeren een reeks online ZOOMinns organiseren waarin vraagstukken rondom de NvO centraal staan. Dit is de algemene introductie op de afspraken en de ondersteuning.
Gemeenten hebben de taak om voor hun inwoners de zorg en ondersteuning mogelijk te maken die ze nodig hebben. De ambitie daarbij is kwalitatief goede zorg bieden die aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van jeugdigen, ouders en gezin. Zorg die bovendien betaalbaar is, niet alleen nu, maar ook in de toekomst.
Om die ambitie waar te maken is een duurzame oplossing nodig. Samenwerking is daarbij cruciaal. Met de Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) kunnen gemeenten in de regio samen met regionale partners vorm geven aan deze ambitie.
Het OZJ gaat samen met de VNG, regio’s en gemeenten, aanbieders, professionals, ouders en jongeren een reeks online ZOOMinns organiseren waarin deze vraagstukken rondom de NvO centraal staan.
Deze ZOOMinn vond plaats op 15 december 2020. Kijk 'm hier terug.
ZOOMinns Veiligheidsvraagstukken
Dit is de eerste sessie in een reeks van reeks van 4 ZOOMinns gericht op hulp en ondersteuning aan gezinnen wanneer er (ook) zorgen zijn over de veiligheid. Deze eerste sessie is een combinatie tussen wetenschappelijke inzichten en met elkaar op zoek gaan naar jouw uitgangspunten in je handelen. Ook kijken we naar jouw werkzame principes en bestanddelen.
Wat zijn jouw uitgangspunten in je handelen? En jouw werkzame principes en bestanddelen? Deze vragen zijn niet eenduidig te beantwoorden. Voor jezelf en met elkaar. Het is een zoektocht in de praktijk. Een ontdekkingstocht door middel van reflecteren, leren, bijstellen en weer toepassen. Samen met en voor kinderen, jongeren en opvoeders. Samen ook met andere professionals in de eigen organisatie en daarbuiten.
Deze ZOOMinn vond plaats op 23 april 2021. Kijk 'm hier terug.
Dit is de tweede sessie in een reeks van reeks van 4 ZOOMinns gericht op hulp en ondersteuning aan gezinnen wanneer er (ook) zorgen zijn over de veiligheid. Trine Gaardsoo uit Denemarken presenteert de aanpak van Familie & Netwerk. Deze aanpak wordt gebruikt in kwetsbare gezinnen.
Wat zijn jouw uitgangspunten in je handelen? En jouw werkzame principes en bestanddelen? Deze vragen zijn niet eenduidig te beantwoorden. Voor jezelf en met elkaar. Het is een zoektocht in de praktijk. Een ontdekkingstocht door middel van reflecteren, leren, bijstellen en weer toepassen. Samen met en voor kinderen, jongeren en opvoeders. Samen ook met andere professionals in de eigen organisatie en daarbuiten.
Trine Gaardsoo uit Denemarken presenteert de aanpak van Familie & Netwerk. Deze aanpak wordt gebruikt in kwetsbare gezinnen. En is gebaseerd op onderliggende principes die uitgaan van wat de jongere en het gezin nodig heeft.
Zij gaat hierover in gesprek met collega Mette Simonsen die in gezinnen werkt met deze aanpak. Zij laat aan de hand van een casus zien hoe de aanpak werkt en wat het verschil maakt. Deze presentatie is in het Engels.
Deze ZOOMinn vond plaats op 21 mei 2021. Kijk 'm hier terug.
Dit is de derde sessie in een reeks van reeks van 4 ZOOMinns gericht op hulp en ondersteuning aan gezinnen wanneer er (ook) zorgen zijn over de veiligheid.
Wat zijn jouw uitgangspunten in je handelen? En jouw werkzame principes en bestanddelen? Deze vragen zijn niet eenduidig te beantwoorden. Voor jezelf en met elkaar. Het is een zoektocht in de praktijk. Een ontdekkingstocht door middel van reflecteren, leren, bijstellen en weer toepassen. Samen met en voor kinderen, jongeren en opvoeders. Samen ook met andere professionals in de eigen organisatie en daarbuiten.
Deze ZOOMinn vond plaats op 4 juni 2021. Kijk 'm hier terug.
Deze ZOOMinn staat in het teken van de combinatie tussen voorbeelden uit de praktijk van de gespecialiseerde zorg en met elkaar op zoek gaan naar jouw uitgangspunten in je handelen. En jouw werkzame principes en bestanddelen.
Wat zijn jouw uitgangspunten in je handelen? En jouw werkzame principes en bestanddelen? Deze vragen zijn niet eenduidig te beantwoorden. Voor jezelf en met elkaar. Het is een zoektocht in de praktijk. Een ontdekkingstocht door middel van reflecteren, leren, bijstellen en weer toepassen. Samen met en voor kinderen, jongeren en opvoeders. Samen ook met andere professionals in de eigen organisatie en daarbuiten.
Inhoud
- Opening en inleiding ZOOM-Inn reeks door Lieke Bruinooge, projectleider Geweld Hoort nergens Thuis (GHNT)
- Vraaggesprek met Janneke van Eijk (projectleider) en Henrieke Popken, gezinsmaatschappelijk werker (Blijvend Veilig) & Yvonne Toffolo, gezinsbegeleider (Moviera, Take a Break)
- Interactieve zoektocht: Reflectie van eigen handelen n.a.v. voorbeelden uit het land en welke basisprincipes hanteer jij voor eigen handelen?
- Terugblik op de ZOOM-Inn reeks en opgehaalde basisprincipes voor handelen door Caroline Vink
Deze ZOOMinn vond plaats op 2 juli 2021. Kijk 'm hier terug.