Tim (7) krijgt afstandsonderwijs

In de praktijk

Tim is hoogbegaafd en heeft Asperger en ADHD. Hij is leergierig, maar raakt in een schoolse setting snel overprikkeld en gefrustreerd, hoezeer iedereen ook rekening met hem probeert te houden. Hij gaat al ruim een jaar niet of nauwelijks naar de dorpsschool in de kleine gemeente waar hij woont.

Kinderen spelen
Beeld: Tina Floersch

Deeltijdonderwijs

Directie en leerkrachten hebben met deeltijdonderwijs en een ingehuurde klassenassistent geprobeerd om hem bij school betrokken te houden. Desalniettemin ziet de school Tim worstelen. De vele prikkels kan hij niet filteren, contact opbouwen met andere kinderen lukt moeizaam en hij loopt vaak boos weg uit de klas. Eenmaal thuis komen de opgebouwde spanningen eruit. Tim raakt er overspannen van, dusdanig, dat hij zelfs niet meer in de buurt van school wil komen. Thuisblijven lijkt de beste optie.

Afstandsonderwijs

De ouders van Tim roepen de hulp in van de Onderwijsconsulent (OC). Zij willen graag een neutrale partij die onderzoekt wat hun zoon nodig heeft om tot leren te komen. In overleg met alle betrokken wordt geregeld dat Tim terechtkan op een zorgboerderij. Bij afstandsonderwijs IVIO worden vakken ingekocht die de oude school van Tim betaald. Doel is dat Tim uiteindelijk weer naar school gaat.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.