*Project oppakken en leren van complexe casuïstiek liep t/m 2022*
Bij het oppakken en leren van complexe casuïstiek worden ingewikkelde hulpvragen door een expertteam opgepakt, onder andere door het inzetten van maatwerk. Bekende succesfactoren van goed werkende expertteams implementeren we in alle expertteams.
Op deze manier leren we bovenregionaal, landelijk en in de regio van opgepakte complexe casuïstiek. Zo voorkomen we dat toekomstige hulpvragen ingewikkeld worden. Op termijn is het aanbod van expertteams daardoor niet meer nodig.
Jaarrapportage 2019 Ambassadeurschap oppakken en leren van complexe casuïstiek
De jaarrapportage 2019 Ambassadeurschap oppakken en leren van complexe casuïstiek, wordt deze week gepubliceerd. Deze jaarrapportage geeft een eerste inkijk in de de activiteiten, ervaringen en leerpunten van het ambassadeurschap ‘Oppakken en Leren van Complexe Casuïstiek (OLCC)’. Het ambassadeurschap is onderdeel van het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd.
Het OLCC heeft als doel: 'Zo snel mogelijk oplossingen vinden voor kinderen, ouders, zorgverleners, ambtenaren en bestuurders met de meest complexe vraagstukken en hiervan leren, oplossingen en lessons learned toe- en aanpassen, en deze opschaalbaar maken waar mogelijk en nodig.'
Gieke Buur is landelijk ambassadeur ‘Oppakken en leren van complexe casuïstiek’. Samen met haar team helpt ze bij complexe casussen waar niet direct goede hulp voorhanden is. Ze helpen ouders, kinderen, professionals en ambtenaren door mee te denken en te doen bij het vinden van oplossingen. Daarnaast ondersteunen ze regionale expertteams in hun doorontwikkeling op zowel het oppakken als het leren van complexe casuïstiek. Zij moeten het overgrote deel van de complexe casussen die nu nog bij het Ondersteuningsteam komen uiteindelijk op kunnen pakken.
Wat maakt een casus complex?
Gieke vertelt meer over het ambassadeurschap: ‘We kwamen er in het oppakken van casuïstiek vrij snel achter dat ‘het probleem van het kind’ of ‘de stoornis’ niet de directe aanleiding was voor de complexiteit. Natuurlijk, er zijn vragen van kinderen en ouders die heel ingewikkeld zijn. Maar dat betekent niet direct dat dit leidt tot het vastlopen van de hulp die wordt gezocht.
We vroegen ons daarom af wat nou de reden was dat precies deze casussen die bij ons kwamen complex werden en vastliepen. Onze constatering: vooral ‘verstoringen’ rondom de vragen leidden tot complexiteit en tot het niet kunnen oplossen van een hulpvraag. Combinaties van problemen spelen daarbij zeker een rol, maar niet de hoofdrol.'
Het OLCC heeft de volgende verstoringen geconstateerd:
- Organisatorische verstoringen
- Wettelijke beperkingen
- Inhoudelijke beperkingen
- Conflicten tussen ouders en/of zorgorganisatie en/of gemeente.
In de rapportage lees je meer over de redenen van de complexiteit van casussen.
Behoefte om te delen wat ze tegenkomen
De jaarrapportage wordt aangeboden vanuit de behoefte van het Ondersteuningsteam om te delen wat ze tegenkomen. Nog niet alle wegen zijn bekend, en uiteraard kunnen de ruim 100 casussen geen volledig beeld geven van de zorg voor kinderen en hun ouders in Nederland.
Bekijk en/of download de Jaarrapportage 2019
Jaarrapportage 2020 van team Oppakken en Leren van Complexe Casuïstiek
Team Oppakken en Leren van Complexe Casuïstiek van het OZJ nam de 440 vastgelopen vragen van kinderen en jongeren waarop zij samen met heel veel anderen antwoord proberen te geven als leidraad voor hun Jaarrapportage 2020.
De verhalen van ouders, verzuchtingen van professionals en ook de trots en frustratie vanuit het land definiëren dit document en roepen op om na te gaan of dit het beeld is wat je herkent. En wat je er zelf aan kan bijdragen.
Het zijn vooral ouders en jeugdhulpprofessionals die zorgvragen aanmelden. Expertteams zijn wel steeds vaker betrokken of nemen vaker (direct) over. Dat is een positieve beweging, want uiteindelijk is het de bedoeling dat expertteams alle casuïstiek kunnen oppakken.
Het OLCC ziet vooral zorgvragen voorbij komen van kinderen die niet thuis wonen. Er is bijna altijd sprake van problemen op meerdere leefgebieden. Trauma speelt eigenlijk altijd een rol.
De Jaarrapportage benoemt drie belangrijke thema’s voor het verbeteren van de jeugdhulp:
- Het erkennen, herkennen en behandelen van trauma
- Contact als meest effectieve interventie
- Het meer betrekken van de gewone leefwereld, de sociale basis, bij hulp voor kinderen.
De rapportage vraag ook aandacht voor ‘stille vragen’. Dat zijn vragen en kinderen die niet in beeld komen maar er wel degelijk zijn. De rapportage sluit af met acht punten waar het team OLCC in 2021 aan gaat werken.
Inhoud Jaarrapportage 2020
Een vooruitblik naar de opdrachten in 2021
Welke vragen zijn het afgelopen jaar gesteld?
- Kwantitatieve analyse casuïstiek
- Kwalitatieve analyse vastlopende vragen
- Stille vragen
Rode draden door de jaren heen
- Trauma – meerjarenplan om zo vroeg mogelijk te signaleren
- Leefwereld als hulp
- Contact als effectieve interventie
Vooruitblik naar het vervolg in 2021
Team Oppakken en Leren van Complexe Casuïstiek zet de ingezette koers van 2020 door. Daartoe presenteren ze in de jaarrapportage een achtpuntenplan.
Bekijk en/of download de Jaarrapportage 2020